ΩΡΑ ΣΥΝΕΙΔΕΝΑΙ
Η καθ’ ημάς κακομεταχείριση της φιλοσοφίας
chtabakis@sch.gr
Ενημερώνω λοιπόν όποιον δε γνωρίζει ότι στην ανωτέρω εκδήλωση ― την οποία συνδιοργάνωσαν από κοινού η Αστρονομική Εταιρία Δ.Ε. και ο Δικηγορικός Σύλλογος της πόλης ― επρόκειτο να μιλήσει ο καθηγητής κ. Κώστας Μπέης, παρουσιάζοντας στην ουσία το βιβλίο του με τίτλο «Η δίκη του Σωκράτη». Δυστυχώς οι οργανωτές της εκδήλωσης είχαν την έμπνευση να προτάξουν στο πρόγραμμα δύο βιντεοπροβολές σεβαστής διάρκειας, μεταθέτοντας την ομιλία στο τέλος της εκδήλωσης…(!) Αν σ’ αυτές υπολογίσουμε τους εμβριθείς και συγκινησιακούς προλόγους των διοργανωτών, καταλαβαίνουμε πως φυσικό και επόμενο ήταν, όσοι δεν είχαν προσέλθει με την επιθυμία να δουν τηλεόραση ή πάλι όσοι ήταν πιεσμένοι χρονικά να εγκαταλείψουν την αίθουσα δίχως να απολαύσουν την ομιλία ― μεταξύ αυτών των ελαχίστων και ο ανυπόμονος γράφων.
Δικαιούμαι λοιπόν να μιλήσω μόνον γι’ αυτά περί των οποίων διαθέτω άμεση εμπειρία. Οι δύο ταινίες που προβλήθηκαν περιστρέφονταν γύρω από το πρόσωπο του Αθηναίου φιλόσοφου. Η πρώτη είχε βιογραφική επιδίωξη και παρουσίαζε παραστατικά με ύφος λιτό και τηλεοπτικό τις βασικές γραμμές της ζωής του. Η αφήγηση του Κ. Μπέη ήταν σ’ αυτήν μετρημένη στις διατυπώσεις και έγκυρη επιστημονικά. Η δεύτερη ταινία βασιζόταν στην ποιητική σύνθεση με τίτλο «Ώρα απιέναι» του ιδίου, εμπνευσμένη από τις συνθήκες θανάτου του φιλόσοφου. Το έργο αυτό ωστόσο ήταν φανερά επηρεασμένο από τις πεποιθήσεις του κ. Μπέη, ο οποίος πρόσφατα περιεβλήθη με το ιερατικό σχήμα: παρουσίαζε έναν Σωκράτη εισηγητή της ιδέας για την αθανασία της ψυχής και ηρωικό μάρτυρα της ίδιας ιδέας ενώπιον της θανατικής του καταδίκης.
Στο ποιητικό του έργο δικαιούται βέβαια κανείς να παρουσιάζει τα πράγματα όπως θέλει. Συμβαίνει όμως η «τίμια και γυμνή θεά της Φιλοσοφίας», όπως έλεγε ο Νίτσε, να παρουσιάζεται μόνον εκεί όπου υπάρχει διερεύνηση της αλήθειας. Δηλαδή στον γόνιμο διάλογο ή στην αντιπαράθεση θέσεων.
Όταν μάλιστα έχουμε να κάνουμε με τον Σωκράτη, θα πρέπει να είμαστε διπλά προσεκτικοί. Πρόκειται στην περίπτωσή του για ένα πρόσωπο περιλάλητο ανά τους αιώνες κι όμως ταυτόχρονα υπήρξε ένας δάσκαλος που δεν αποτύπωσε ποτέ τον λόγο του σε γραπτό κείμενο. Μήπως θα έπρεπε με βάση αυτό το γεγονός να προβληματιστούμε σχετικά με τη σημασία που απέδιδε στον ζωντανό λόγο και μάλιστα στον διάλογο, για την αναζήτηση της αλήθειας;
Ήδη οι αρχαίες μαρτυρίες για την προσωπικότητα και τη φιλοσοφική συνεισφορά του Σωκράτη διαφέρουν μεταξύ τους. Ο Αριστοφάνης, για παράδειγμα, τον παρουσιάζει στις Νεφέλες του ως τον κύριο εκπρόσωπο της νεωτερικής πνευματικής κίνησης στην Αθήνα του 423 π.Χ. Ο Πλάτων, αντίθετα, προσπαθεί να τον διαφοροποιήσει από τους υπόλοιπους διαφωτιστές, τους οποίους αποκαλεί «ρήτορες» και «σοφιστές». Μας είναι άραγε τόσο απαραίτητο να δικαιώσουμε τον έναν εις βάρος του άλλου;
Μέσα από τη βασική αυτή ιστορική αντίθεση είχαμε επιχειρήσει να παρουσιάσουμε τον φιλόσοφο πριν από λίγα χρόνια, στον ίδιο χώρο, σε μια εκδήλωση που απευθυνόταν στο ευρύ κοινό της πόλης, προσπαθώντας συνάμα να μη θυσιάσουμε τη φιλοσοφική προσέγγιση στο βωμό της όποιας προβολής ή ιδεολογίας.[i]
Συνεπείς στην πορεία αυτή, προετοιμάζουμε φέτος τις Νεφέλες του Αριστοφάνη με τους μαθητές μας του Λυκείου Κατούνας. Όσο για τους αφιλοσόφητους και ιδεολάτρες συμπολίτες μας, θα πρέπει να πούμε πως είναι ώρα συνειδέναι.
για τη Ρωγμή, 04-12-2006
[i] Αναζητώντας τον Σωκράτη. Εκδήλωση λόγου και θεάτρου υπό την αιγίδα των Εκπαιδευτηρίων Τσαπακίδη. 26-01-2002, Παπαστράτειο Μέγαρο Αγρινίου. Οργάνωση-επιμέλεια Χ. Ταμπάκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου