ΜΑΣΤΡΟΠΕΙΑ, TRAFFICKING ΚΑΙ ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΙ
Τι κοινό μπορεί να υπάρχει ανάμεσα σε μια κυβέρνηση και έναν μαστροπό; Προσέξτε το συλλογισμό: αρχίζουμε από την παλαιά γνωστή διαπίστωση ότι κάθε μισθωτή εργασία είναι εκπόρνευση. Τη λανσάρισε ο Μαρξ, την ανακύκλωσαν πολλοί έκτοτε (εγώ προσωπικά την έχω ξεκατινιάσει), και πριν δυο-τρεις δεκαετίες η Πάολα τής απέδωσε μια πιο κυριολεκτική διάσταση, χρησιμοποιώντας την (χωρίς ίχνος πλάκας και σαρκασμού) στο «Κράξιμο», εφημερίδα των εκδιδομένων γυναικών και τραβεστί, σαν μόνιμο μότο δίπλα στον τίτλο της.
Στο μοτίβο της «εκπόρνευσης» της εργατικής δύναμης αντιστοιχούν λίγο-πολύ όλες οι γνωστές μορφές εξαρτημένης εργασίας. Προαγωγός, ο εργοδότης που μετουσιώνει σε αγαθά, υπηρεσίες, υπεραξίες και κέρδος τον εργάσιμο χρόνο που «αγοράζει» από τον μισθωτό. «Πόρνη», ο μισθωτός, που διαθέτει, εκτός από τον εργάσιμο χρόνο του, τις γνώσεις, τις δεξιότητες και ό,τι προσθέτει ειδικό βάρος στην παραγωγικότητα της εργασίας. Πελάτης, ο καταναλωτής (κατά κανόνα, και ο ίδιος ανυποψίαστος «εκπορνευόμενος» μισθωτός) που απαιτεί το εμπόρευμα να αξίζει τα λεφτά του.
Αυτό το αρχετυπικό τρίγωνο αναπαράγεται λίγο-πολύ και στη σχέση του κράτους με τους υπαλλήλους του αφενός και με τους φορολογούμενους πολίτες αφετέρου. Εδώ και δεκαετίες, αν όχι και αιώνες, κάπως έτσι γίνεται η δουλειά, η οποία ως γνωστόν δεν είναι ντροπή.
Αλλά η κοινή μαστροπεία εκσυγχρονίστηκε. Έφυγε από το ταπεινό επίπεδο της γειτονιάς, στην οποία ο νταβατζής, σκληρός, ωραίος. «αμοράλ» λαϊκός εραστής, κατάφερνε να κερδίσει την εμπιστοσύνη των πιο εύπιστων και αφελών κοριτσιών. Βιομηχανοποιήθηκε και παγκοσμιοποιήθηκε. Τώρα, η μαστροπεία παίρνει τις διαστάσεις του trafficking, της διακίνησης γυναικών κατά μεγάλες ομάδες από τις φτωχές χώρες της Ανατολής στην ευημερούσα Δύση. Στη θέση του νταβατζή υπάρχουν πολυάριθμοι μηχανισμοί διακινητών, με βαθύ καταμερισμό εργασίας. Στη θέση της πόρνης, που είχε τουλάχιστον την πολυτέλεια ενός ημερομίσθιου ή ενός μισθού, αναπτύσσεται ένας στρατός σεξουαλικών δούλων, στην απόλυτη διάθεση των ιδιοκτητών τους.
Οι συμβασιούχοι είναι μια ιδιαίτερη ομάδα της εκλογικής πελατείας που το κομματικό σύστημα πλανεύει με το δέλεαρ της μονιμοποίησης, όπως οι παγκοσμιοποιημένοι μαστροποί πλανεύουν, με την προσδοκία της Γης της Επαγγελίας, τα απελπισμένα κορίτσια από την Ουκρανία και τα άλλα εναπομείναντα ράκη του ανύπαρκτου σοσιαλισμού. Και το κομματικό σύστημα στο σύνολό του είναι απόλυτα συνένοχο στο πρόβλημα αυτό, τουλάχιστον κατά την ποσόστωση που αναλογεί σε κάθε κόμμα το οποίο εκπροσωπείται στις μικρές κρατικές εξουσίες των νομαρχιών και των δήμων. Περίπου οι μισοί συμβασιούχοι είναι θύματα της γοητείας της αυτοδιοικητικής εξουσίας. Κι αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς και ειλικρινείς, εκτός από πράσινοι και γαλάζιοι, οι συμβασιούχοι είναι και λίγο κόκκινοι ή ροζ. ‘Η μήπως οι ερυθρών αποχρώσεων δήμοι αντιστάθηκαν στον πειρασμό της επιλογής ημετέρων βάσει της κομματικής επετηρίδας; Όχι, αν και το μερίδιο συνενοχής τους είναι φυσικά πολύ μικρό.
Εδώ, λοιπόν, έχουμε το απόλυτο ξεκάρφωμα, αφού το κράτος από θύτης γίνεται θύμα, από κραχτός νταβατζής των συμβασιούχων μεταμορφώνεται σε εκδιδόμενη κόρη, ανίκανη να υπερασπίσει τον εαυτό της από τις «επιθέσεις» των νταβατζήδων-συμβασιούχων, κι έτσι προσφεύγει στην προστασία της «τσατσάς»-δικαιοσύνης που ταλαντεύεται «με ποιους να πάει και ποιους ν’ αφήσει». Αν και στο τέλος η επιλογή της είναι επιλογή υπέρ της «κάθαρσης», της «διαφάνειας», υπέρ του εξοβελισμού των συμβασιούχων από το σώμα του καθαρού κράτους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου