Ο πολιτισμός της χωματερής - Απορήματα περί απορριμμάτων
Αν ποτέ κανείς βρεθεί στο δρόμο για Θέρμο και περάσει από την Αγία Σοφία (ελληνιστί: Μόκιστα) αξίζει να σταθεί για να παρατηρήσει το συγκρότημα των ναών που βρίσκονται στο κοιμητήρι του χωριού. Τόσο ο κύριος ναός του Αγίου Νικολάου, όσο και ο ναΐσκος των Ταξιαρχών που ακουμπάει πάνω του, ξεχωρίζουν όχι μόνο για τα μορφολογικά αλλά και για τα δομικά τους στοιχεία.
Ιδιαίτερο στοιχείο της τοιχοποιίας τους αποτελεί η χρήση λαξευτών ογκόλιθων οι οποίοι προέρχονται από το αρχαίο ιερό της «Ηγεμόνης Αρτέμιδος», πάνω στο κρηπίδωμα του οποίου θα πρέπει να χτίστηκαν οι χριστιανικοί ναοί. Πρόκειται για συνήθη τακτική που ίσχυσε στο παρελθόν, να χρησιμοποιείται δηλαδή αδίστακτα αρχαιότερο υλικό για νέες κατασκευές. Καταστροφική τακτική, από τη μια, η οποία όμως ενέχει ένα είδος σοφίας, από την άλλη. Ποια είναι άραγε αυτή;
Τα ανθρώπινα κατασκευάσματα δεν προορίζονται να αντέξουν για πάντα. Φθείρονται από την πολλή χρήση και τον καιρό ή αχρηστεύονται διότι εκλείπει κάποια στιγμή η σκοπιμότητά τους. Τότε μεταβάλλονται σε σκουπίδια, σε άχρηστα δηλαδή υλικά.
Ο κανόνας αυτός, βέβαια, δεν ισχύει παντού και πάντοτε με την ίδια ένταση. Ο έμβιος φυσικός κόσμος διακρίνεται από έντονη παραγωγική, ακόμη και τεχνική δραστηριότητα, στα αποτελέσματα της οποίας όμως δεν παρατηρείται συσσώρευση άχρηστων υλικών. Χαρακτηριστικό των φυσικών αυτών διεργασιών είναι ότι τα υλικά κατάλοιπα κάθε δραστηριότητας αξιοποιούνται από άλλους οργανισμούς σε μια νέα παραγωγική αλυσίδα. Με τον τρόπο αυτό η Φύση μας προσφέρει ένα σημαντικό δίδαγμα: ότι το σύνολο της ζωής πάνω στη γη στηρίζεται σε ένα είδος συμβιωτικής ανάπτυξης. Δε θα μπορούσε να ισχύει το ίδιο και για τον άνθρωπο;
Η ιστορική και ανθρωπολογική εμπειρία μάς επέτρεψε να γνωρίσουμε πολιτισμούς οι οποίοι επεφύλασσαν στο συμβιωτικό τους χαρακτήρα ιδιαίτερη αξιολογική θέση. Αρκεί να σκεφθεί κανείς τις θεοποιήσεις ζώων ή φυσικών στοιχείων στις ανά τον κόσμο μυθολογίες για να καταλήξει στο παραπάνω συμπέρασμα. Ο σεβασμός στο φυσικό και στο έμψυχο περιβάλλον ήταν έτσι έμμεσα θεσμοθετημένος σε άλλες κοινωνίες. Ο σημερινός δυτικός πολιτισμός δε φαίνεται να κινείται στο ίδιο μήκος κύματος. Αυτός αναπτύχθηκε καλλιεργώντας τη ρήξη με το φυσικό στοιχείο μέσα από την έκρηξη της τεχνολογίας και του οικονομικού ανταγωνισμού. Η «ελεύθερη» οικονομία της κεφαλαιοκρατίας και του καταναλωτισμού ηγεμονεύει πλέον όλους τους υπόλοιπους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας και κατευθύνει τις τεχνολογικές επιλογές των ανθρώπων. Η προεξάρχουσα οικονομική σκοπιμότητα τελικά μετέτρεψε τον πολιτισμό μας σε πολιτισμό της χωματερής.
Ας μην αναφερθούμε προς το παρόν στη μόλυνση της ατμόσφαιρας και των υδάτινων πόρων. Ας εγκύψουμε σε κάτι πιο συνηθισμένο και πιο καθημερινό: τα στερεά απορρίμματα.
Το μεγαλύτερο μέρος των απορριμμάτων που παράγουμε καθημερινά προέρχεται από προϊόντα που έχουν παραχθεί με τη λογική της μιας χρήσης. Αρκεί, για παράδειγμα, να σκεφτούμε τις περίφημες ατομικές συσκευασίες μιας χρήσεως. Οι συσκευασίες αυτές προωθήθηκαν με αλματώδεις ρυθμούς και στη χώρα μας από τη δεκαετία του ’70, συνοδευόμενες από το αφανέστερο ίσως προϊόν-φετίχ του νέου καταναλωτικού τρόπου ζωής που άρχισαν να υιοθετούν οι γονείς μας κατά την ίδια δεκαετία: την πλαστική σακούλα του εμπορίου. Σ’ αυτήν υλοποιείται εμβληματικά η βασική ιδέα: Τη χρησιμοποιείς προσώρας και μετά την πετάς. Η ίδια λογική εφαρμόζεται προοδευτικά και στον τρόπο παραγωγής των διαφόρων συσκευών: περιορίζονται διαρκώς τόσο ο χρόνος της χρήσης τους όσο και η δυνατότητα επισκευής και παράτασης της λειτουργίας τους. Στην κατεύθυνση αυτή πολλαπλασιάζεται διαρκώς η μάζα των απορριμμάτων που παράγουμε καθημερινά με τον τρόπο ζωής μας.
Ήταν πάντοτε έτσι; Ας δούμε μερικά αντιπαραδείγματα:
– Αγοράζοντας παλιότερα από το μπακάλη ή από τη λαϊκή, η νοικοκυρά χρησιμοποιούσε το καροτσάκι της ή το καλάθι για να μεταφέρει τα ψώνια ― όχι πλαστικές σακούλες.
– Τα περισσότερα τρόφιμα συσκευάζονταν σε μεγάλα δοχεία, από τα οποία αποσπόταν η επιθυμητή ποσότητα για να πωληθεί σε χάρτινο περιτύλιγμα ― οι ατομικές συσκευασίες ήταν περιορισμένες.
– Λειτουργούσε η διαδικασία επιστροφής των γυάλινων (π.χ. στο νερό, στο γάλα, στη μπύρα, στο κρασί) και μεταλλικών συσκευασιών (π.χ. στο υγραέριο) για επαναχρησιμοποίηση ― οι γυάλινες φιάλες σήμερα τείνουν να αντικαθίστανται από πλαστικές.
– Τα περισσότερα οχήματα αγοράζονταν με προοπτική εικοσαετίας, δεδομένου ότι αφενός κόστιζαν περισσότερο και αφετέρου είχε αναπτυχθεί και επαρκές δίκτυο επισκευαστών ― σήμερα περιορίζεται διαρκώς από τις εταιρίες τόσο η δυνατότητα επέμβασης μη εξειδικευμένων συνεργείων όσο και η παραγωγή ανταλλακτικών.
Το συμπέρασμα είναι ότι συστηματικά ο σύγχρονος καταναλωτικός πολιτισμός καλλιεργεί τη συνήθεια της εφήμερης χρήσης και της απόρριψης. Εκεί που οι πρόγονοί μας επιβίωσαν γενιές ολόκληρες διατηρώντας και ξαναχρησιμοποιώντας με τον τρόπο τους υλικά και αντικείμενα που έπαιρναν από το περιβάλλον, εμείς κόβουμε διαρκώς τους λώρους αυτούς και χρησιμοποιούμε το περιβάλλον σαν πρόσφορο πανδέκτη αποβλήτων.
Έτσι σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν 776 παράνομες χωματερές σε ενέργεια (επίσημα έχουν «κλείσει» περίπου άλλες 1850), από τις οποίες στην Αιτωλοακαρνανία λειτουργούν περίπου 30. Όπως προβλέπεται η χώρα μας θ’ αρχίσει να δέχεται πρόστιμα γι’ αυτές το 2008 από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Και η κατάσταση αυτή βέβαια γίνεται πολύ πιο αφόρητη στις λεγόμενες «τουριστικές περιοχές» και δη στα νησιά. Θυμάμαι μια όμορφη παραλία στα βόρεια της Καλύμνου όπου το κύμα έσκαγε και λίκνιζε ό,τι σκουπιδαριό κουβαλούσε από χωματερή της Λέρου, η οποία εκτεινόταν μέχρι δίπλα στη θάλασσα.
Να κλείσουν οι παράνομες χωματερές, αφού το ζητάει και η Ευρωπαϊκή Ένωση. Από κει και πέρα όμως χάσκει η κραυγαλέα απουσία περαιτέρω πολιτικής και βούλησης, η οποία διαπιστώνεται στο γεγονός ότι δεν έχει εκπονηθεί από τις πολιτικές αρχές κανένα σχέδιο περιορισμού των αποβλήτων. Δεν υπάρχουν για παράδειγμα:
– Μια επιθετική πολιτική περιορισμού των συσκευασιών μιας χρήσης, μέσω π.χ. περιβαλλοντικού φόρου ή σταδιακής κατάργησης.
– Μια πολιτική υποχρεωτικής ανακύκλωσης των ρυπογόνων προϊόντων από μέρους των επιχειρήσεων παραγωγής τους (αυτοκίνητα, ηλεκτρονικές συσκευές κλπ.).
– Ένα σχέδιο εκτεταμένης χρήσης ανακυκλωμένου χαρτιού στις υπηρεσίες του δημόσιου τομέα και υποχρέωση ανακύκλωσης των άχρηστων υλικών ανά έτος.
– Γενική απαγόρευση της χρήσης μη ανακυκλώσιμου και μη βιοδιασπώμενου πλαστικού.
– Η εγκατάσταση μη ρυπογόνων συστημάτων χαμηλού ενεργειακού κόστους σε όλο το δημόσιο τομέα (χρήση φυσικού αερίου, λαμπτήρων χαμηλής κατανάλωσης κλπ.).
– Μια εκπαιδευτική πολιτική που θα ασκήσει στην πράξη τους νέους πολίτες στην περιβαλλοντική ευαισθησία που απαιτούν οι καιροί μας.
Κάποια από τα παραπάνω σίγουρα δεν ακούγονται ευχάριστα στ’ αυτιά των αδιάφορων φανατικών της κατανάλωσης και ελάχιστα απασχολούν τους καιροσκόπους πολιτικούς καριέρας που διαθέτουμε. Όσο για τους παράγοντες των μεγάλων επιχειρήσεων, αυτοί είναι απασχολημένοι με το να αυξήσουν τις πωλήσεις των προϊόντων τους, βαφτίζοντάς τα ακόμη και «πράσινα». Εδώθε πουλάμε τον «πράσινο» τουρισμό μας και καπιστρώνουμε τον Αχελώο, εκείθε ο Μπους κηδεύει το Πρωτόκολλο του Κιότο και παίζει στα δάχτυλα την Ευρώπη.
Εντωμεταξύ εμάς, χωμένους μέσα στα τσιμέντα και με τα κλιματιστικά των γειτόνων να μη μας αφήνουν να κλείσουμε μάτι τη νύχτα, μας έχουν ζώσει για καλά τα φίδια.
24-06-2007, για τη Pωγμή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου